elsqbgenderusr
Σύνδεση

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
μενού

Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.) είναι ένας όρος που αναφέρεται σε μια μεγάλη ομάδα πολύμορφων προβλημάτων στην εκμάθηση γλωσσικών διεργασιών όπως η ανάγνωση, η ορθογραφία και η γραπτή γλώσσα (δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία).

Στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εντάσσονται και οι ιδιαίτερες δυσκολίες στα μαθηματικά (δυσαριθμησία). Οι δυσκολίες αυτές γίνονται αντιληπτές όταν το παιδί έρθει σε επαφή με τη γραπτή γλώσσα στο δημοτικό σχολείο.

           

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες συναντώνται σε ποσοστά 3-6% στο γενικό πληθυσμό. Φαίνεται να έχουν κληρονομική βάση και παρουσιάζονται συχνότερα στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

            Ο μαθητής με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες συνήθως παρουσιάζει πολλά από τα ακόλουθα γνωρίσματα και συμπεριφορές (Αναστασίου, 1998; Λιβανίου 2004).

 

 

Γενικά

■       Αν και ευφυής δεν μπορεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει σε ικανοποιητικό επίπεδο για την ηλικία του.

■       Χαρακτηρίζεται συχνά ως τεμπέλης, απρόσεκτος, ανώριμος.

■       Τα καταφέρνει στα προφορικά, αλλά όχι και στα γραπτά.

■       Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοσεβασμό και προσπαθεί να καλύψει τις αδυναμίες του.

■       Αποθαρρύνεται εύκολα και γίνεται συναισθηματικά ευαίσθητος για τη σχολική του επίδοση.

■       Ταλαντούχος συχνά στην τέχνη, το δράμα, τη μουσική, τον αθλητισμό, τη σχεδίαση ή την εφαρμοσμένη μηχανική.

■       Συχνά ονειροπολεί, αφαιρείται ή χάνει την ακολουθία του χρόνου.

■       Δυσκολία στη συγκέντρωση της προσοχής.

■       Μαθαίνει καλύτερα μέσω της εμπράγματης εμπειρίας, των επιδείξεων, του πειραματισμού, της παρατήρησης και των οπτικών βοηθημάτων.

 

Ακρόαση και ομιλία

ü  Αποσπάται εύκολα από ήχους.

ü  Διατυπώνει με δυσκολία τις σκέψεις του, έχει αναποτελεσματικό ή ελλιπή λόγο.

ü  Κάτω από πίεση και στρες μπορεί να εκδηλώσει τραυλισμό, προφέρει λανθασμένα μεγάλες λέξεις ή μεταθέτει φράσεις, λέξεις και συλλαβές κατά την ομιλία.

 

Μνήμη και γνώση

ü  Άριστη μακροπρόθεσμη μνήμη όσον αφορά στις εμπειρίες, τις τοποθεσίες και τα πρόσωπα.

ü  Φτωχή μνήμη για τις ακολουθίες, τα γεγονότα και τις πληροφορίες που δεν έχουν βιωθεί.

ü  ‘Σκέφτεται πρωτίστως με εικόνες και συναισθήματα (κιναισθητικός), όχι με ήχους ή λέξεις.

 

Κινητικές δεξιότητες

ü  Πρόβλημα με το γράψιμο ή την αντιγραφή, το πιάσιμο μολυβιών γίνεται με ασυνήθιστο τρόπο, ο τρόπος γραφής ποικίλλει ή/και είναι δυσανάγνωστος.

ü  Αδέξιος, ασυντόνιστος, δεν είναι καλός σε ομαδικά αθλήματα.

ü  Μπορεί να είναι αμφιδέξιος, έχει προβλήματα στον προσανατολισμό και συγχέει συχνά αριστερά/δεξιά.

 

Ανάγνωση/γραφή

ü  Συγχέει τα γράμματα, τους αριθμούς, τις λέξεις, τις ακολουθίες, ή τις λεκτικές εξηγήσεις.

ü  Διαβάζοντας ή γράφοντας παρουσιάζει επαναλήψεις, προσθήκες, μεταθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις και αντιστροφές στα γράμματα, τους αριθμούς ή/και τις λέξεις.

ü  Διαβάζει και ξαναδιαβάζει με περιορισμένη όμως κατανόηση.

ü  Συλλαβίζει φωνητικά και με αντιφατικό τρόπο.

ü  Αντιγράφει και κρατά σημειώσεις με δυσκολία.

ü  Χρειάζεται πολύ χρόνο για επιτυχή ανάγνωση και γραφή.

 

Μαθηματικά και διαχείριση χρόνου

ü  Έχει μεγάλη δυσκολία να λέει την ώρα και να διαχειρίζεται το χρόνο.

ü  Δυσκολεύεται στην εκμάθηση των τοποθετημένων διαδοχικά πληροφοριών (αλληλουχία, μαθηματικές ή χρονικές ακολουθίες).

ü  Υπολογίζει μετρώντας με τα δάκτυλα και χρησιμοποιώντας άλλα τεχνάσματα.

ü  Δυσκολεύεται στην αφομοίωση συμβόλων (+/χ) και μορφών (πίνακα πολλαπλασιασμού) και στην εκτέλεση βασικών πράξεων από μνήμης.

ü  Μπορεί να μετρήσει, αλλά έχει δυσκολία στην καταγραφή δεδομένων και στις οικονομικές του δοσοληψίες.

ü  Μπορεί να κάνει βασικούς υπολογισμούς, αλλά αποτυγχάνει με τα προβλήματα, την άλγεβρα ή τα ανώτερα μαθηματικά.

 

 

Συμπεριφορά και προσωπικότητα

ü  Μπορεί να είναι ο κλόουν της τάξης, ταραχοποιός ή υπερβολικά συνεσταλμένος.

ü  Εξαιρετικά ατίθασος ή καταναγκαστικά τακτικός.

ü  Ισχυρή αίσθηση της δικαιοσύνης, συναισθηματικά ευαίσθητος.

ü  Τα λάθη και τα συμπτώματα αυξάνονται εντυπωσιακά με τη σύγχυση, τη χρονική πίεση, τη συναισθηματική πίεση.

Κύλιση στην Αρχή