elsqbgenderusr
Σύνδεση

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
μενού

Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής με (ή χωρίς) Υπερκινητικότητα ΔΕΠ-Υ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΕΠ-Υ;

Η ΔΕΠ_Υ ( Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με  (ή χωρίς) Υπερκινητικότητα είναι μια νευρολογική διαταραχή που σχετίζεται κυρίως με την δομή, τον μεταβολισμό και την λειτουργία κάποιων περιοχών του εγκεφάλου και επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να έχει την αναπτυξιακά ανάλογη συμπεριφορά στους παρακάτω τομείς:

¢  Ρύθμιση του επιπέδου της κινητικότητας (Υπερκινητικότητα).

¢  Έλεγχο της συμπεριφοράς (Παρορμητικότητα).

¢  Συγκέντρωση κατά την μελέτη

Έχει βρεθεί ότι η διαταραχή αυτή επηρεάζει μεταξύ του 5% και του 12% των παιδιών σχολικής ηλικίας, από τα οποία εκτιμάται ότι το 60% θα έχουν συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή.

 

ΤΥΠΟΙ ΔΕΠ_Υ

  1. 1.   Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας με Προεξάρχοντα τον Απρόσεκτο Τύπο
  2. 2.   Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας με Προεξάρχοντα τον Υπερκινητικό / Παρορμητικό Τύπο
  3. 3.   Συνδυασμένο Τύπο Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας

ΑΠΡΟΣΕΞΙΑ

¢  Συχνή αποτυχία επικέντρωσης της προσοχής σε λεπτομέρειες ή λάθη απροσεξίας.

¢  Συχνή δυσκολία στην διατήρηση της προσοχής.

¢  Συχνά  το παιδί φαίνεται να μην ακούει όταν του απευθύνεται ο λόγος.

¢  Μη τήρηση οδηγιών μέχρι τέλους και αποτυχία διεκπεραίωσης σχολικών εργασιών ή καθηκόντων που του ανατίθεται.

¢  Συχνή δυσκολία στην οργάνωση εργασιών και δραστηριοτήτων.

¢  Συχνή αποφυγή, αποστροφή ή απροθυμία να εμπλακεί σε δουλειές που απαιτούν αδιάπτωτη πνευματική προσπάθεια.

¢  Συχνή απώλεια αντικειμένων απαραίτητων για δουλειές ή δραστηριότητες.

¢  Συχνή διάσπαση προσοχής από εξωτερικά ερεθίσματα.

¢  Συχνά ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες.

ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ                          

¢  Συχνή νευρική κίνηση χεριών ή ποδιών ή στριφογύρισμα στη θέση του/της.

¢  Συχνά αφήνει την θέση του/της.

¢  Συχνό τρέξιμο παντού και σκαρφάλωμα με τρόπο υπερβολικό.

¢  Συχνή δυσκολία να παίζει ή να συμμετέχει σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου ήσυχα.

¢  Συχνή διαρκής κίνηση.

¢  Συχνή υπερβολική ομιλία

. ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

¢  Συχνές απερίσκεπτες απαντήσεις προτού ολοκληρωθεί  η ερώτηση.

¢  Συχνή δυσκολία να περιμένει την σειρά του.

¢  Συχνή διακοπή ή ενόχληση με την παρουσία του/της/ των άλλων

(DSM-IV, 1996)

 

Η ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΜΠΑΙΝΕΙ ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ…….

¢  Παρουσία τουλάχιστον έξι από τα συμπτώματα της απροσεξίας και/ή τουλάχιστον έξι συμπτώματα υπερκινητικότητας/παρορμητικότητας.

¢  Αναντιστοιχία των συμπτωμάτων με το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού.

¢  Έκπτωση της λειτουργικότητας του παιδιού σε δύο ή περισσότερους τομείς εξαιτίας των συμπτωμάτων.

¢  Εμφάνιση των συμπτωμάτων πριν από την ηλικία των 7 ετών και συνέχιση τους για τουλάχιστον έξι μήνες.

ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΚΑΙ ΔΕΠ-Υ

Η ΔΕΠ-Υ είναι περίπου 3 φορές πιο συχνή στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

Τα κορίτσια εμφανίζουν συχνότερα  ΔΕΠ δίχως υπερκινητικότητα, με προεξάρχοντα τον τύπο της απροσεξίας.

Τα κορίτσια με ΔΕΠ-Υ είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν αξιοσημείωτη συμπεριφορά μέσα στην σχολική τάξη, η οποία να περιλαμβάνει: παρεμβατική συμπεριφορά / έντονη κινητικότητα / σωματική επιθετικότητα.

Τα κορίτσια με ΔΕΠ-Υ είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν λεκτική επιθετικότητα προς συνομηλίκους .  
 

ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΣΥΝΟΣΗΡΟΤΗΤΑ……

Η ΔΕΠΥ μπορεί να συνυπάρχει με:

¢  Αγχώδεις διαταραχές παιδικής ηλικίας

¢  Παιδική κατάθλιψη

¢  Εναντιωματική προκλητική διαταραχή

¢  Διαταραχές διαγωγής

¢  Διαταραχή Tourette

 

Η ΔΕΠΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΕΙ ΜΕ…..

¢  Φαρμακευτική αγωγή.

¢  Συμπεριφορικές τεχνικές.

¢  Γνωστική-συμπεριφορική παρέμβαση.

¢  Άσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων.

¢  Εκπαίδευση γονέων.

¢  Άσκηση σχολικών δεξιοτήτων.

 

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;

Η υποστήριξη του παιδιού στο σπίτι μπορεί να είναι ιδιαίτερα κουραστική. Όμως, για να βοηθηθεί το 

παιδί  να πετύχει, χρειάζεται να το καθοδηγεί ο γονέας καθημερινά. Αυτό θα γίνει ευκολότερα αν έχει ένα πρακτικό πλάνο, βασισμένο στο επίπεδο ανάπτυξής του και τα συγκεκριμένα συμπτώματα που παρουσιάζει.

* Ορίζουμε σαφείς κανόνες στην καθημερινή ζωή  κι είμαστε σταθεροί στην τήρησή τους. Δεν έχουμε  διενέξεις για ασήμαντα πράγματα.  Αποφεύγουμε να λέμε συνέχεια «όχι», αλλά, όταν το λέμε, το εννοούμε.
* Δίνουμε απλές και σύντομες οδηγίες στο παιδί κι ελέγχουμε αν τις κατανόησε.
* Μερικά παιδιά με Δ.Ε.Π.-Υ. έχουν δυσκολία να οργανώσουν τις σκέψεις τους.Τα ρωτάμε «Ποιος; Τι; Πού;  Πότε; Γιατί;» για να τα βοηθήσουμε να σκεφτούν και να εξηγήσουν τι είναι σημαντικό.
* Δεν παραλείπουμε, σε κάθε ευκαιρία,να του δείχνουμε  πόσο περήφανοι είμαστε για τα επιτεύγματά του με ανταμοιβές και αγάπη. “Εντοπίζουμε κι υπερτονίζουμε” τις στιγμές που είναι καλός/ καλή.
*Λέμε στο παιδί τι θέλουμε να κάνει αντί να πούμε τι δεν θέλουμε. Για παράδειγμα, λέμε «Σε παρακαλώ 
τελείωσε την εργασία στα μαθηματικά» αντί να λέμε «Σταμάτα να ενοχλείς την αδερφή σου!».
* Προετοιμάζουμε το παιδί για οποιαδήποτε αλλαγή στη ρουτίνα. Πολλά παιδιά με Δ.Ε.Π.-Υ. δε δέχονται με 
ευχαρίστηση εκπλήξεις ή αλλαγές.
* Ενισχύουμε ακόμη και μικρές, θετικές αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού. Καθώς το βοηθάμε να 
αναγνωρίσει την πρόοδό του, αυξάνεται το κίνητρο και η αυτοπεποίθησή του.
* Φροντίζουμε να χαλαρώσουμε, μετά απο μια κουραστική προσπάθεια με το παιδί μας

Το διάβασμα στο σπίτι

* Καθορίζουμε μια συγκεκριμένη ρουτίνα για τις εργασίες του σχολείου. Προσπαθούμε να προγραμματίσουμε 

το «διάβασμα» να γίνεται την ίδια ώρα και στον ίδιο χώρο κάθε μέρα. Αν το παιδί συμμετάσχει στον 
προγραμματισμό, μπορεί να είναι περισσότερο συνεργάσιμο στο «διάβασμα».
* Όταν κάνει τις εργασίες του σχολείου, σχεδιάζουμε τακτικά διαλείμματα κάθε 10 ή 15 λεπτά. Το αφήνουμε 
να περπατήσει γύρω, να πιει νερό ή να φάει ένα σνακ. Χρησιμοποιούμε ένα χρονόμετρο για να 
παρακολουθούμε τα διαλείμματα και το χρόνο που αφιερώνει στο «διάβασμα». Συχνά τα παιδιά με Δ.Ε.Π.
-Υ. έχουν δυσκολία στη διαχείριση του χρόνου. Πρέπει να μάθουν να προγραμματίζουν και να 
ακολουθούν αυτό το πλάνο.
* Προσφέρουμε ανταμοιβές για την ολοκλήρωση των εργασιών του σχολείου. Ο στόχος είναι να μειώσουμε 
την άμεση επιτήρηση και σταδιακά να γίνει ο ίδιος υπεύθυνος για την ολοκλήρωση της εργασίας.
* Δίνουμε εποικοδομητική ανατροφοδότηση και δεν είμαστε επικριτικοί. Μπορούμε να πούμε «Είμαι χαρούμενη 
που ξεκίνησες αυτήν την εργασία. Ανυπομονώ να διαβάσω τις πρώτες παραγράφους αύριο το πρωί» αντί 
να πούμε «Δεν έχεις κάνει τίποτα όλη την εβδομάδα».
* Αν ξεχνάει τα πράγματά του ή τις εργασίες στο σχολείο, οι συνέπειες πρέπει να είναι λογικές. Για 
παράδειγμα,τον βάζουμε να επιστρέψει στο σχολείο για να πάρει ό,τι χρειάζεται 

Θυμηθειτε οτι ……

¢  Οι περισσότεροι άνθρωποι με ΔΕΠ/Υ έχουν φυσιολογική ή αυξημένη νοημοσύνη και δεν είναι απαραίτητο τα συμπτώματα της ΔΕΠ/Υ να αποτελέσουν εμπόδιο για μια επιτυχημένη ζωή.

¢  Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη θεραπεία στην παιδική ηλικία είναι το κλειδί για τη μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων και την ελαχιστοποίηση  των αρνητικών μακροπρόθεσμων συνεπειών της ΔΕΠ/Υ στην ενήλικη ζωή.

¢  Η ΔΕΠ/Υ δεν υποχωρεί με την ηλικία, αλλά χάρη στη θεραπεία μπορούν τα άτομα να μάθουν να προσαρμόζονται, ώστε να έχουν μια πλήρη, παραγωγική ζωή.

 

ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΔΕΠΠΥ

¢  Albert Einstein

¢  Leonardo DaVinci

¢  Robin Williams

¢  Ben Franklin

¢  John F Kennedy

¢  Abraham Lincoln 

Κύλιση στην Αρχή